Gå til hovedinnhold

Nye regler om arbeidsavklaringspenger - til besvær.


Innstrammingene i arbeidsavklaringspenger (fra 1. januar 2018) har skapt stor politisk debatt og mange kritiske medieoppslag. Opposisjonen på Stortinget har lenge prøvd å endre reglene. Stortingets arbeids- og sosialkomite har nylig nedstemt forslaget om reversering av reglene. Saken behandles i Stortinget 22. mai og bl.a Fagforbundet har i den forbindelse varslet en politisk markering. 


Nedgangen i tallet på AAP-mottakere er på 16.700,-,  men folk på arbeidsavklaringspenger blir ikke borte selv om de går ut av denne køen. Ifølge Fagforbundet viser det seg bl.a. at 3100 er over på sosialhjelp. 4600 er blitt uføre, noe som alene gir 1,5 milliarder kroner mer i kostnader. Vel og merke dekkes utgiftene til sosialhjelp av kommunene, ikke  staten  som får en tilsvarende «besparelse», les Fagforbundets omtale av virkningene ved endringene her:


Se også Frifagbevegelse sin artikkel om Jostein og Marita -kastet ut i fattigdom - som berører konsekvensene av endringene: 
https://frifagbevegelse.no/ntlmagasinet/jostein-og-marita-er-i-en-haplos-situasjon-etter-aapendringer-de-er-sinte-og-frustrerte-6.158.630325.e06de754e6


Innstilling S 266, som ble nedstemt av Stortingsflertallet / regjeringen, kan leses her:
https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/innstillinger/stortinget/2018-2019/inns-201819-266s.pdf

LO-advokat Imran Haider har doktorgrad på folketrygdens inntektsbegrep og gjør her kort rede for innholdet i lovendringene og de konsekvensene disse har fått for mange:

Frem til 1. januar 2018 kunne arbeidsavklaringspenger innvilges i fire år, og i særlige tilfeller forlenges uten noen form for tidsbegrensning. Nå er maksimumstiden for å kunne motta arbeidsavklaringspenger satt til tre år.

Stønadsperioden kan i særlige tilfeller forlenges, men da begrenset til maks to år.

Vilkårene for forlengelse er kraftig skjerpet. For å få forlengelse må sykdommen/skaden være hovedårsaken til at personens arbeidsevne ikke er avklart. Personen må videre enten

  • kunne vise til at vedkommende har gjennomgått langvarig utredning og har påbegynt medisinsk behandling og/eller arbeidsrettet tiltak, eller 
  • at han/hun har vært forhindret fra å kunne kombinere medisinsk behandling og arbeidsrettet tiltak.
Deltakelse på opplæringstiltak kan også gi grunnlag for forlengelse i inntil 2 år. Etter maksimalperioden gjelder det normalt en karensperiode på ett år. Personen kan etter ett års karensperiode igjen framsette krav om arbeidsavklaringspenger og få innvilget arbeidsavklaringspenger om vilkårene er tilstede. I mellomperioden må personen forsørge seg selv på annen måte. 


Endring i reglene har den konsekvens at personer som har et åpenbart bistandsbehov mister arbeidsavklaringspenger som følge av tidsbegrensningen på 5 år (3 + 2 år) uten noe rom for å gjøre ytterligere unntak. Personer som fortsatt er for syke til å skaffe seg arbeidsinntekt og personer som kan få arbeidsevnen bedret gjennom tiltak, oppfyller dermed ikke vilkårene for arbeidsavklaringspenger.

Personene kan også få nektet forlengelse utover 3 år på grunn av de skjerpede reglene. Utredning og behandling kan ta tid og den ordinære stønadsperioden på 3 år  kan utløpe uten at det er satt i gang arbeidsrettede tiltak. Det ser ikke ut til å være anledning til å få forlenget stønadsperioden i disse tilfellene. At stønadsperioden har utløpt på grunn av ventetid på medisinske spesialister og/eller ventetid på arbeidsrettede tiltak, synes etter loven ikke å være relevant. Mangler ved helsevesenet og manglende ressurser hos NAV kan altså føre til at personer ikke får ytterligere arbeidsavklaringspenger.

De nevnte persongruppene vil normalt heller ikke oppfylle vilkårene for uføretrygd på grunn av kravet om at arbeidsevnen må være varig nedsatt. Det skaper mye frustrasjon å vente opptil ett år før man igjen kan søke om arbeidsavklaringspenger. Å arbeide i karensperioden vil ikke være et alternativ for de fleste på grunn av sykdom/skade, og mange vil være nødt til å søke om sosialstønad, låne penger av familie og venner, eller selge sin bolig.

Foreløpig har ikke enkeltskjebnene som har vært ute i media gjort særlig inntrykk på regjeringen og stortingsflertallet, og de syke og skadde er langt på vei henvist til å klare seg selv, uten støtte fra samfunnet. 

Erfaringene med arbeidsavklaringspenger illustrerer at framtidige endringer i folketrygdloven bør være bedre gjennomtenkt enn det som har vært tilfelle for endringene om arbeidsavklaringspenger. Det burde blant annet ha vært laget overgangsordninger for å ivareta de som nærmet seg makstid for stønadsperioden. Verken disse eller NAV synes å ha hatt tilstrekkelig tid til å innrette seg til de nye reglene.


Imran Haider har i neste nummer av Tidsskrift om Erstatningsrett, forsikringsrett og velferdsrett (TFE), nr 1 for 2019, skrevet en artikkel hvor han behandler de siste årenes endringer i folketrygdloven, og han er kritisk til stortingsflertallets endringsiver på dette området. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Nytt om Holship saken for EMD

Den Europeiske Menneskerettsdomstol (EMD) ber Norge uttale seg i Holship saken. LO/NTF klaget i 2017 Holship saken inn for EMD. Saken reiser mange uavklarte spørsmål og  har stor internasjonal interesse. Etter to års behandling har domstolen nå bedt om at Norge uttaler seg i saken. Ett av spørsmålene er  om bruk av boikott som primæraksjon er vernet av den Europeiske Mennneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 11. I sin dom sier Høyesterett at det er opp til EMD å avklare dette og Høyesterett gikk ikke inn på hva som kunne utledes av ILO-retten. I Høyesterett gikk regjeringsadvokaten langt i å anerkjenne at vernet for faglige rettigheter i EMK og ILO er sammenfallende, og det gjenstår å se om dette vil gjenspeile seg i regjeringens svar til EMD.  Høyesteretts dom i Holship-saken er videre kritisert ved at dommen bygger på at etableringsreglene i EØS avtalen kan rettferdiggjøre inngrep i bruk av boikott som faglig aksjon. EMD sin behandling har også betydning for hvilket vern

Dagpenger, endring i regelverket.

Departementet vurderer endringer i forskriftene om dagpenger, bl.a. perioden for opptjening av minsteinntekt og beregningsgrunnlaget for dagpenger. Mens det til nå har vært inntekt det siste avsluttede eller tre avsluttede, hele kalenderårene som har gitt opptjening, vil det etter forskriften være inntekten de siste 12 (ev. 36) månedene helt frem til søknadstidspunktet som skal legges til grunn. Departementet har satt en så kort frist for innspill at det ikke har vært mulig for LO å sende saken på ordinær høring i forbundene.  LO skriver bl.a. i sitt høringssvar at endring av relevant inntektsperiode på ett år/tre år basert på siste avsluttede kalendermåned, vil bety at opptjeningsperioden normalt vil gå på tvers av kalenderåret. Den enkeltes mulighet for å kontrollere om beregningen er riktig vil forutsette kjennskap til inntekter på månedsbasis det siste året eller de siste tre årene med utgangspunkt i søknadstidspunktet.  LO påpeker at det vil være mer tungvint for d

Advokatenes fagdager - EØS og varsling i arbeidsforhold var tema.

Advokatenes fagdager gikk av stabelen 23-24 mai i Oslo. Fagdagene er årets store begivenhet for advokater og jurister fra hele landet. LO-advokatene Alexander Cascio og Katrine Rygh Monsen foreleste om nyheter i rettsutviklingen i EU / EØS, og reglene om varsling i arbeidsforhold.  De ferske lovforslagene som er fremmet i NOU 2018:6 (2017-2018) Varsling, verdier og vern, og  prp. 74 L (2018-2019) ble også behandlet:  NOU 2018:6 (2017-2018):   https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2018-6/id2593665/ Prop. 74 L (2018-2019):   https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-74-l-20182019/id2639812/ LOs skriftlige innspill til komité behandlingen av varslingsreglene kan du lese her: https://lo-advokatene.blogspot.com/2019/05/lo-krever-varslingsombud-og.html Lovforslaget blir trolig vedtatt av Stortinget i juni 2019 og blir ett av flere tema som behandles på LO-advokatenes årlige seminaret for tillitsvalgte - den 17. september 2019.