Gå til hovedinnhold

Høyesterett - ny dom om endringsoppsigelse


Høyesterett avsa nylig en dom om endringsoppsigelse som gjaldt bestemmelsen i skipsarbeidsloven § 5-6, Denne bestemmelsen tilsvarer arbeidsmiljølovens § 15-7 og dommen har således også betydning for endringsoppsigelser utenfor sjøfartsforhold.

Link til dommen her:

    https://www.domstol.no/globalassets/upload/hret/avgjorelser/2019/mai-2019/hr-2019-928-a.pdf   

Bakgrunnen for saken er at en overstyrmann ble degradert til førstestyrmann, ett nivå ned i stilling, uten vesentlig lønnsreduksjon. Degraderingen skjedde etter en ulykke på Hurtigruten og det ble lagt til grunn at ulykken fant sted som følge av alvorlige navigasjonsfeil.

Høyesterett slår fast det selvsagte, at en slik degradering i stilling ikke kan gjennomføres innenfor arbeidsgivers styringsrett (avsnitt 45). Endringene ble fra Hurtigruten sin side også gjennomført som en oppsigelse fra stillingen som overstyrmann, men med tilbud om ny stilling som førstestyrmann.

I avsnitt 18 i dommen fremgår det at  arbeidstaker aksepterte endringsoppsigelsen, med forbehold om å prøve oppsigelsen rettslig. Et slikt forbehold er ikke uvanlig og praktisk viktig, se  bl.a. Arbeidsrett.no (4. utg.) s. 1155 og i Johansen/Stueland (2. utg.) s. 820. I saken  aksepterte Hurtigruten at det er rettslig adgang til å ta slikt forbehold. 

Det fremgår av dommen at terskelen for oppsigelse er noe lavere enn ellers når arbeidstaker har fått tilbud om annet arbeid, jf. avsnitt 49. Dette er i tråd med det som er antatt og gammelt nytt, men det er klargjørende at dommen så klart sier at dette er en del av den generelle rimelighetsvurdering. Momenter i denne rimelighetsvurderingen er nevnt i dommen avsnitt 50, bl.a. innholdet i den nye stillingen, sammenlignet med den stilling arbeidstaker hadde tidligere. Her vil ikke bare stillingens grad og karakter, men  lønnsforskjeller være sentrale moment. I saken dreide det seg om en degradering, men ikke noen betydelig lønnsreduksjon.

Når det gjelder saksbehandlingen er det verdt å merke seg at Høyesterett (avsnitt 53) så klart trekker inn betydningen av tidsnære opplysninger. Sammenholdt med kravene til bevis som Høyesterett oppstiller bl.a. i Skanska-dommen (HR 2019-424A)  kan arbeidsgiver etter dette vanskelig høres med forklaringer og anførsler  som ikke kan dokumenteres ved  tidsnære bevis. Det understrekes videre i avsnitt 108 i dommen om saksbehandlingen at "[d]et viktigste elementet i dette er at den som vurderes oppsagt, får kjennskap til oppsigelsesgrunnen og tilstrekkelig mulighet for å uttale seg". I dette ligger det et krav om at arbeidstaker skal få fullstendig dokumentasjon som muliggjør samtidig imøtegåelse.

Høyesterett har også en bemerkning om saklighetsvurderingen vis a vis ledere.  I avsnitt 117 er det uttalt at "Overstyrmann A hadde en ledende posisjon. Det stilles strengere krav til innehavere av slike stillinger, jf. også Rt-1997-1128 på side 1133. Det lå til stillingen at overstyrmannen hadde ansvaret for manges sikkerhet og store materielle verdier".

I Rt-1997-1128, som gjeldt en administrerende direktør, knyttet Høyesterett vurderingen til "det særlige behovet for tillit til en leder, og med den signaleffekt en leders handlemåte har overfor andre ansatte". Dette kan forstås slik at saklighetsvurderingen bare er særlig strengere i mellomlederes disfavør dersom det finnes slike særlige forhold knyttet til ledelsesfunksjonen som er eksemplifisert i disse sitatene.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Nytt om Holship saken for EMD

Den Europeiske Menneskerettsdomstol (EMD) ber Norge uttale seg i Holship saken. LO/NTF klaget i 2017 Holship saken inn for EMD. Saken reiser mange uavklarte spørsmål og  har stor internasjonal interesse. Etter to års behandling har domstolen nå bedt om at Norge uttaler seg i saken. Ett av spørsmålene er  om bruk av boikott som primæraksjon er vernet av den Europeiske Mennneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 11. I sin dom sier Høyesterett at det er opp til EMD å avklare dette og Høyesterett gikk ikke inn på hva som kunne utledes av ILO-retten. I Høyesterett gikk regjeringsadvokaten langt i å anerkjenne at vernet for faglige rettigheter i EMK og ILO er sammenfallende, og det gjenstår å se om dette vil gjenspeile seg i regjeringens svar til EMD.  Høyesteretts dom i Holship-saken er videre kritisert ved at dommen bygger på at etableringsreglene i EØS avtalen kan rettferdiggjøre inngrep i bruk av boikott som faglig aksjon. EMD sin behandling har også betydning for hvilket vern

Advokatenes fagdager - EØS og varsling i arbeidsforhold var tema.

Advokatenes fagdager gikk av stabelen 23-24 mai i Oslo. Fagdagene er årets store begivenhet for advokater og jurister fra hele landet. LO-advokatene Alexander Cascio og Katrine Rygh Monsen foreleste om nyheter i rettsutviklingen i EU / EØS, og reglene om varsling i arbeidsforhold.  De ferske lovforslagene som er fremmet i NOU 2018:6 (2017-2018) Varsling, verdier og vern, og  prp. 74 L (2018-2019) ble også behandlet:  NOU 2018:6 (2017-2018):   https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2018-6/id2593665/ Prop. 74 L (2018-2019):   https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-74-l-20182019/id2639812/ LOs skriftlige innspill til komité behandlingen av varslingsreglene kan du lese her: https://lo-advokatene.blogspot.com/2019/05/lo-krever-varslingsombud-og.html Lovforslaget blir trolig vedtatt av Stortinget i juni 2019 og blir ett av flere tema som behandles på LO-advokatenes årlige seminaret for tillitsvalgte - den 17. september 2019. 

Dagpenger, endring i regelverket.

Departementet vurderer endringer i forskriftene om dagpenger, bl.a. perioden for opptjening av minsteinntekt og beregningsgrunnlaget for dagpenger. Mens det til nå har vært inntekt det siste avsluttede eller tre avsluttede, hele kalenderårene som har gitt opptjening, vil det etter forskriften være inntekten de siste 12 (ev. 36) månedene helt frem til søknadstidspunktet som skal legges til grunn. Departementet har satt en så kort frist for innspill at det ikke har vært mulig for LO å sende saken på ordinær høring i forbundene.  LO skriver bl.a. i sitt høringssvar at endring av relevant inntektsperiode på ett år/tre år basert på siste avsluttede kalendermåned, vil bety at opptjeningsperioden normalt vil gå på tvers av kalenderåret. Den enkeltes mulighet for å kontrollere om beregningen er riktig vil forutsette kjennskap til inntekter på månedsbasis det siste året eller de siste tre årene med utgangspunkt i søknadstidspunktet.  LO påpeker at det vil være mer tungvint for d