Gå til hovedinnhold

LO krever varslingsombud og varslingsnemnd


Nye lovregler om varsling – høring på Stortinget:
LO er skuffet over at regjeringen ikke følger opp flere forslag fra varslingsutvalget. LO mener at det bør opprettes eget varslingsombud og varslingsnemnd. 

Les LOs høringsbrev:


LO ønsker med dette å gi skriftlig innspill til Arbeids- og sosialkomiteens høring 14.05.19 om prop. 74 L (2018-2019) om Endringer i arbeidsmiljølovens regler om varsling.

Mange av forslagene til lovendringer er i samsvar med utvalgets forslag og vil styrke varslervernet. Samtidig har regjeringen droppet de nødvendige organisatoriske endringene som ble foreslått.

Regjeringen vil blant annet droppe opprettelsen av et eget varslingsombud. Opprettelsen av eget varslingsombud var et viktig organisatorisk tiltak i NOUen for å forebygge kritikkverdige forhold, synliggjøre varslingsinstituttet og bistå arbeidstakere og arbeidsgivere. Det er ingen god løsning å skyve dette over til Arbeidstilsynet som har begrensede ressurser og som har mer enn nok med fokuset på sosial dumping/ arbeidsmiljøkriminalitet mv. Arbeidstilsynet vil ikke ha den samme mulighet til å gi varslingssakene fullt fokus.

Regjeringen dropper også egen varslingsnemnd og vil heller bygge ut eksisterende nemnd, f.eks. Tvisteløsningsnemnda eller Diskrimineringsnemnda. LO mener en egen varslingsnemd vil kunne tilegne seg slik spesialkunnskap som er nødvendig for å behandle sakene effektivt. Varslingsinstituttet vil bli mindre synlig om det legges til en eksisterende nemnd som har en rekke andre oppgaver å ivareta.

Selv om lovendringene på flere punkter er i tråd med utvalgets forslag, er det skuffende at Regjeringen ikke følger opp utvalgets forslag til organisatoriske endringer som bør gjøres.

Det er heller ingenting i lovproposisjonen som tydeliggjør noen plikt for arbeidsgiver til å ivareta den omvarslede (for eksempel en som beskyldes for lovbrudd, trakassering el) eller den fornærmede (som for eksempel blir trakassert) som også kan være parter i en varslingssak, utover at varslingsrutinene skal inneholde fremgangsmåte for arbeidsgivers saksbehandling, samt reglene om taushetsplikt og saksbehandling ved ekstern varsling til offentlig myndighet. Reglene kunne med fordel konkretisert retten til forsvarlig saksbehandling ved kontradiksjon og personvern for omvarslede og fornærmede slik at de også fikk et eksplisitt vern. Dette kunne for eksempel vært oppstilt som et krav til innholdet i varslingsrutinene. 

Med vennlig hilsen
LO Norge


Peggy Hessen Følsvik
1.nestleder i LO    
(sign.)


LO-advokat Katrine Monsen var medlem i varslingsutvalget

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Nytt om Holship saken for EMD

Den Europeiske Menneskerettsdomstol (EMD) ber Norge uttale seg i Holship saken. LO/NTF klaget i 2017 Holship saken inn for EMD. Saken reiser mange uavklarte spørsmål og  har stor internasjonal interesse. Etter to års behandling har domstolen nå bedt om at Norge uttaler seg i saken. Ett av spørsmålene er  om bruk av boikott som primæraksjon er vernet av den Europeiske Mennneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 11. I sin dom sier Høyesterett at det er opp til EMD å avklare dette og Høyesterett gikk ikke inn på hva som kunne utledes av ILO-retten. I Høyesterett gikk regjeringsadvokaten langt i å anerkjenne at vernet for faglige rettigheter i EMK og ILO er sammenfallende, og det gjenstår å se om dette vil gjenspeile seg i regjeringens svar til EMD.  Høyesteretts dom i Holship-saken er videre kritisert ved at dommen bygger på at etableringsreglene i E...

Takk for følget på «Beta-bloggen», følg oss på: lo.no/loadvokatene

De to siste ukene av mai åpnet vi en «test blogg» hvor vi omtalte noen av de saker som LOs juridiske avdeling håndterer, samt andre aktuelle arbeidsrettslige nyheter. Følg oss på vår nye side her: https://www.lo.no/loadvokatene/   ELLER FØLG: LO-advokatenes gruppe på Facebook . Be om å bli medlem, og få informasjon om nye innlegg direkte i din egen FB-feed. Bloggen har primært hatt tillitsvalgte og ansatte i forbundene som målgruppe, og vi har dekket saksområder som LO juridisk behandler, det vil si rettslige spørsmål som helt eller delvis har  tilknytning til arbeidslivet.  Dette omfatter bl.a. trygderettigheter/NAV saker som uførepensjon, dagpenger mm, og innleggene om nye lovregler om arbeidsavklaringspenger ble lest og delt av mange. Det samme gjelder artikkelen om yrkesskade og konkursen i det danske forsikringsselskapet Alpha. Vi har også hatt innlegg som omtaler  individuelle og kollektive tvistesaker på arbeidsrettens områ...

Høyesterett - ny dom om endringsoppsigelse

Høyesterett avsa nylig en dom om endringsoppsigelse som gjaldt bestemmelsen i skipsarbeidsloven § 5-6, Denne bestemmelsen tilsvarer arbeidsmiljølovens § 15-7 og dommen har således også betydning for endringsoppsigelser utenfor sjøfartsforhold. Link til dommen her:     https://www.domstol.no/globalassets/upload/hret/avgjorelser/2019/mai-2019/hr-2019-928-a.pdf     Bakgrunnen for saken er at en overstyrmann ble degradert til førstestyrmann, ett nivå ned i stilling, uten vesentlig lønnsreduksjon. Degraderingen skjedde etter en ulykke på Hurtigruten og det ble lagt til grunn at ulykken fant sted som følge av alvorlige navigasjonsfeil. Høyesterett slår fast det selvsagte, at en slik degradering i stilling ikke kan gjennomføres innenfor arbeidsgivers styringsrett (avsnitt 45). Endringene ble fra Hurtigruten sin side også gjennomført som en oppsigelse fra stillingen som overstyrmann, men med tilbud om ny...