Gå til hovedinnhold

LO krever varslingsombud og varslingsnemnd


Nye lovregler om varsling – høring på Stortinget:
LO er skuffet over at regjeringen ikke følger opp flere forslag fra varslingsutvalget. LO mener at det bør opprettes eget varslingsombud og varslingsnemnd. 

Les LOs høringsbrev:


LO ønsker med dette å gi skriftlig innspill til Arbeids- og sosialkomiteens høring 14.05.19 om prop. 74 L (2018-2019) om Endringer i arbeidsmiljølovens regler om varsling.

Mange av forslagene til lovendringer er i samsvar med utvalgets forslag og vil styrke varslervernet. Samtidig har regjeringen droppet de nødvendige organisatoriske endringene som ble foreslått.

Regjeringen vil blant annet droppe opprettelsen av et eget varslingsombud. Opprettelsen av eget varslingsombud var et viktig organisatorisk tiltak i NOUen for å forebygge kritikkverdige forhold, synliggjøre varslingsinstituttet og bistå arbeidstakere og arbeidsgivere. Det er ingen god løsning å skyve dette over til Arbeidstilsynet som har begrensede ressurser og som har mer enn nok med fokuset på sosial dumping/ arbeidsmiljøkriminalitet mv. Arbeidstilsynet vil ikke ha den samme mulighet til å gi varslingssakene fullt fokus.

Regjeringen dropper også egen varslingsnemnd og vil heller bygge ut eksisterende nemnd, f.eks. Tvisteløsningsnemnda eller Diskrimineringsnemnda. LO mener en egen varslingsnemd vil kunne tilegne seg slik spesialkunnskap som er nødvendig for å behandle sakene effektivt. Varslingsinstituttet vil bli mindre synlig om det legges til en eksisterende nemnd som har en rekke andre oppgaver å ivareta.

Selv om lovendringene på flere punkter er i tråd med utvalgets forslag, er det skuffende at Regjeringen ikke følger opp utvalgets forslag til organisatoriske endringer som bør gjøres.

Det er heller ingenting i lovproposisjonen som tydeliggjør noen plikt for arbeidsgiver til å ivareta den omvarslede (for eksempel en som beskyldes for lovbrudd, trakassering el) eller den fornærmede (som for eksempel blir trakassert) som også kan være parter i en varslingssak, utover at varslingsrutinene skal inneholde fremgangsmåte for arbeidsgivers saksbehandling, samt reglene om taushetsplikt og saksbehandling ved ekstern varsling til offentlig myndighet. Reglene kunne med fordel konkretisert retten til forsvarlig saksbehandling ved kontradiksjon og personvern for omvarslede og fornærmede slik at de også fikk et eksplisitt vern. Dette kunne for eksempel vært oppstilt som et krav til innholdet i varslingsrutinene. 

Med vennlig hilsen
LO Norge


Peggy Hessen Følsvik
1.nestleder i LO    
(sign.)


LO-advokat Katrine Monsen var medlem i varslingsutvalget

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Nytt om Holship saken for EMD

Den Europeiske Menneskerettsdomstol (EMD) ber Norge uttale seg i Holship saken. LO/NTF klaget i 2017 Holship saken inn for EMD. Saken reiser mange uavklarte spørsmål og  har stor internasjonal interesse. Etter to års behandling har domstolen nå bedt om at Norge uttaler seg i saken. Ett av spørsmålene er  om bruk av boikott som primæraksjon er vernet av den Europeiske Mennneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 11. I sin dom sier Høyesterett at det er opp til EMD å avklare dette og Høyesterett gikk ikke inn på hva som kunne utledes av ILO-retten. I Høyesterett gikk regjeringsadvokaten langt i å anerkjenne at vernet for faglige rettigheter i EMK og ILO er sammenfallende, og det gjenstår å se om dette vil gjenspeile seg i regjeringens svar til EMD.  Høyesteretts dom i Holship-saken er videre kritisert ved at dommen bygger på at etableringsreglene i EØS avtalen kan rettferdiggjøre inngrep i bruk av boikott som faglig aksjon. EMD sin behandling har også betydning for hvilket vern

Advokatenes fagdager - EØS og varsling i arbeidsforhold var tema.

Advokatenes fagdager gikk av stabelen 23-24 mai i Oslo. Fagdagene er årets store begivenhet for advokater og jurister fra hele landet. LO-advokatene Alexander Cascio og Katrine Rygh Monsen foreleste om nyheter i rettsutviklingen i EU / EØS, og reglene om varsling i arbeidsforhold.  De ferske lovforslagene som er fremmet i NOU 2018:6 (2017-2018) Varsling, verdier og vern, og  prp. 74 L (2018-2019) ble også behandlet:  NOU 2018:6 (2017-2018):   https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2018-6/id2593665/ Prop. 74 L (2018-2019):   https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-74-l-20182019/id2639812/ LOs skriftlige innspill til komité behandlingen av varslingsreglene kan du lese her: https://lo-advokatene.blogspot.com/2019/05/lo-krever-varslingsombud-og.html Lovforslaget blir trolig vedtatt av Stortinget i juni 2019 og blir ett av flere tema som behandles på LO-advokatenes årlige seminaret for tillitsvalgte - den 17. september 2019. 

Dagpenger, endring i regelverket.

Departementet vurderer endringer i forskriftene om dagpenger, bl.a. perioden for opptjening av minsteinntekt og beregningsgrunnlaget for dagpenger. Mens det til nå har vært inntekt det siste avsluttede eller tre avsluttede, hele kalenderårene som har gitt opptjening, vil det etter forskriften være inntekten de siste 12 (ev. 36) månedene helt frem til søknadstidspunktet som skal legges til grunn. Departementet har satt en så kort frist for innspill at det ikke har vært mulig for LO å sende saken på ordinær høring i forbundene.  LO skriver bl.a. i sitt høringssvar at endring av relevant inntektsperiode på ett år/tre år basert på siste avsluttede kalendermåned, vil bety at opptjeningsperioden normalt vil gå på tvers av kalenderåret. Den enkeltes mulighet for å kontrollere om beregningen er riktig vil forutsette kjennskap til inntekter på månedsbasis det siste året eller de siste tre årene med utgangspunkt i søknadstidspunktet.  LO påpeker at det vil være mer tungvint for d