Gå til hovedinnhold

LO krever varslingsombud og varslingsnemnd


Nye lovregler om varsling – høring på Stortinget:
LO er skuffet over at regjeringen ikke følger opp flere forslag fra varslingsutvalget. LO mener at det bør opprettes eget varslingsombud og varslingsnemnd. 

Les LOs høringsbrev:


LO ønsker med dette å gi skriftlig innspill til Arbeids- og sosialkomiteens høring 14.05.19 om prop. 74 L (2018-2019) om Endringer i arbeidsmiljølovens regler om varsling.

Mange av forslagene til lovendringer er i samsvar med utvalgets forslag og vil styrke varslervernet. Samtidig har regjeringen droppet de nødvendige organisatoriske endringene som ble foreslått.

Regjeringen vil blant annet droppe opprettelsen av et eget varslingsombud. Opprettelsen av eget varslingsombud var et viktig organisatorisk tiltak i NOUen for å forebygge kritikkverdige forhold, synliggjøre varslingsinstituttet og bistå arbeidstakere og arbeidsgivere. Det er ingen god løsning å skyve dette over til Arbeidstilsynet som har begrensede ressurser og som har mer enn nok med fokuset på sosial dumping/ arbeidsmiljøkriminalitet mv. Arbeidstilsynet vil ikke ha den samme mulighet til å gi varslingssakene fullt fokus.

Regjeringen dropper også egen varslingsnemnd og vil heller bygge ut eksisterende nemnd, f.eks. Tvisteløsningsnemnda eller Diskrimineringsnemnda. LO mener en egen varslingsnemd vil kunne tilegne seg slik spesialkunnskap som er nødvendig for å behandle sakene effektivt. Varslingsinstituttet vil bli mindre synlig om det legges til en eksisterende nemnd som har en rekke andre oppgaver å ivareta.

Selv om lovendringene på flere punkter er i tråd med utvalgets forslag, er det skuffende at Regjeringen ikke følger opp utvalgets forslag til organisatoriske endringer som bør gjøres.

Det er heller ingenting i lovproposisjonen som tydeliggjør noen plikt for arbeidsgiver til å ivareta den omvarslede (for eksempel en som beskyldes for lovbrudd, trakassering el) eller den fornærmede (som for eksempel blir trakassert) som også kan være parter i en varslingssak, utover at varslingsrutinene skal inneholde fremgangsmåte for arbeidsgivers saksbehandling, samt reglene om taushetsplikt og saksbehandling ved ekstern varsling til offentlig myndighet. Reglene kunne med fordel konkretisert retten til forsvarlig saksbehandling ved kontradiksjon og personvern for omvarslede og fornærmede slik at de også fikk et eksplisitt vern. Dette kunne for eksempel vært oppstilt som et krav til innholdet i varslingsrutinene. 

Med vennlig hilsen
LO Norge


Peggy Hessen Følsvik
1.nestleder i LO    
(sign.)


LO-advokat Katrine Monsen var medlem i varslingsutvalget

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Nytt om Holship saken for EMD

Den Europeiske Menneskerettsdomstol (EMD) ber Norge uttale seg i Holship saken. LO/NTF klaget i 2017 Holship saken inn for EMD. Saken reiser mange uavklarte spørsmål og  har stor internasjonal interesse. Etter to års behandling har domstolen nå bedt om at Norge uttaler seg i saken. Ett av spørsmålene er  om bruk av boikott som primæraksjon er vernet av den Europeiske Mennneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 11. I sin dom sier Høyesterett at det er opp til EMD å avklare dette og Høyesterett gikk ikke inn på hva som kunne utledes av ILO-retten. I Høyesterett gikk regjeringsadvokaten langt i å anerkjenne at vernet for faglige rettigheter i EMK og ILO er sammenfallende, og det gjenstår å se om dette vil gjenspeile seg i regjeringens svar til EMD.  Høyesteretts dom i Holship-saken er videre kritisert ved at dommen bygger på at etableringsreglene i E...

Høyesterett - ny dom om endringsoppsigelse

Høyesterett avsa nylig en dom om endringsoppsigelse som gjaldt bestemmelsen i skipsarbeidsloven § 5-6, Denne bestemmelsen tilsvarer arbeidsmiljølovens § 15-7 og dommen har således også betydning for endringsoppsigelser utenfor sjøfartsforhold. Link til dommen her:     https://www.domstol.no/globalassets/upload/hret/avgjorelser/2019/mai-2019/hr-2019-928-a.pdf     Bakgrunnen for saken er at en overstyrmann ble degradert til førstestyrmann, ett nivå ned i stilling, uten vesentlig lønnsreduksjon. Degraderingen skjedde etter en ulykke på Hurtigruten og det ble lagt til grunn at ulykken fant sted som følge av alvorlige navigasjonsfeil. Høyesterett slår fast det selvsagte, at en slik degradering i stilling ikke kan gjennomføres innenfor arbeidsgivers styringsrett (avsnitt 45). Endringene ble fra Hurtigruten sin side også gjennomført som en oppsigelse fra stillingen som overstyrmann, men med tilbud om ny...

«Norsk arbeidsrett» av Jan Fougner

Universitetsforlaget og Jan Fougner lanserte forrige uke boken «Norsk arbeidsrett». Boka kretser rundt noen hovedspørsmål hvor forfatteren har markert seg med synspunkter som han til dels står ganske alene om, og som er kontroversielle. Selv om vi med tiden har fått en god del arbeidsrettslig litteratur, betydelig mer enn for bare 10-15 år siden, så er det en begivenhet når det gis ut en ny fagbok i arbeidsrett. Tittelen og omfanget på boken, lanseringen med over 100 inviterte gjester, og et panel med representanter fra Arbeidsretten, LO, NHO og BAHR, viser også at forlaget og forfatter har hatt store ambisjoner med boken. Det kreves store kunnskaper, disiplin og mye arbeid for å utgi en så omfattende bok. I invitasjonen til paneldeltakerne skriver forfatteren at betydningen av den norske modellen er viktigere enn noen gang, og at boka er en kjærlighetserklæring til tariffavtalene. Forfatteren vet selvsagt at tariffavtaler ikke springer ut av kjærlighet. Tariffavtaler...