Nye lovregler om varsling – høring på Stortinget:
LO er skuffet over at regjeringen ikke følger opp flere forslag fra varslingsutvalget. LO mener at det bør opprettes eget varslingsombud og varslingsnemnd.
Les LOs høringsbrev:
LO
ønsker med dette å gi skriftlig innspill til Arbeids- og sosialkomiteens høring
14.05.19 om prop. 74 L (2018-2019) om Endringer i arbeidsmiljølovens regler om
varsling.
Mange
av forslagene til lovendringer er i samsvar med utvalgets forslag og vil styrke
varslervernet. Samtidig har regjeringen droppet de nødvendige organisatoriske
endringene som ble foreslått.
Regjeringen
vil blant annet droppe opprettelsen av et eget varslingsombud. Opprettelsen av
eget varslingsombud var et viktig organisatorisk tiltak i NOUen for å forebygge
kritikkverdige forhold, synliggjøre varslingsinstituttet og bistå arbeidstakere
og arbeidsgivere. Det er ingen god løsning å skyve dette over til
Arbeidstilsynet som har begrensede ressurser og som har mer enn nok med fokuset
på sosial dumping/ arbeidsmiljøkriminalitet mv. Arbeidstilsynet vil ikke ha den
samme mulighet til å gi varslingssakene fullt fokus.
Regjeringen
dropper også egen varslingsnemnd og vil heller bygge ut eksisterende nemnd,
f.eks. Tvisteløsningsnemnda eller Diskrimineringsnemnda. LO mener en egen
varslingsnemd vil kunne tilegne seg slik spesialkunnskap som er nødvendig for å
behandle sakene effektivt. Varslingsinstituttet vil bli mindre synlig om det
legges til en eksisterende nemnd som har en rekke andre oppgaver å ivareta.
Selv
om lovendringene på flere punkter er i tråd med utvalgets forslag, er det
skuffende at Regjeringen ikke følger opp utvalgets forslag til organisatoriske
endringer som bør gjøres.
Det er
heller ingenting i lovproposisjonen som tydeliggjør noen plikt for arbeidsgiver
til å ivareta den omvarslede (for eksempel en som beskyldes for lovbrudd,
trakassering el) eller den fornærmede (som for eksempel blir trakassert) som
også kan være parter i en varslingssak, utover at varslingsrutinene skal
inneholde fremgangsmåte for arbeidsgivers saksbehandling, samt reglene om
taushetsplikt og saksbehandling ved ekstern varsling til offentlig myndighet.
Reglene kunne med fordel konkretisert retten til forsvarlig saksbehandling ved
kontradiksjon og personvern for omvarslede og fornærmede slik at de også fikk
et eksplisitt vern. Dette kunne for eksempel vært oppstilt som et krav til
innholdet i varslingsrutinene.
Med vennlig hilsen
LO Norge
Peggy Hessen Følsvik
1.nestleder i LO
(sign.)
LO-advokat Katrine Monsen var medlem i varslingsutvalget |
Kommentarer
Legg inn en kommentar